Theater

 
 
NIEUWS          08.01.2018



De doldwaze detective
 MOORD IN PLAN OOST
 was een groot succes.

Voor wie wil nagenieten of voor wie de voorstelling gemist heeft (de kaarten waren erg snel uitverkocht), hieronder volgt een hartverwarmend verslag van Frans Geubel.

Zondagmiddag 7 januari 2018,
in de beleving van Frans Geubel:

De voorstelling overtreft mijn stoutste verwachting!
Of voorstelling: het is een theatrale belevenis, met het gewandel door het gebouw, gangen door, trappen op en af. Verschillende scenes op aparte locaties.

Het script zit geniaal in elkaar, met erg veel ruimte voor prachtige ensceneringen, en zelfs ervaringen, zoals bijvoorbeeld de TBC-afdeling, die het publiek alleen kan betreden met een mondkapje om. Het griezelige van TBC komt dan dichtbij. Maar ook het lijk van Tresling in het mortuarium met een onderzoekende inspecteur De Groot, en zo gaat het maar door. Zelfs de historische uitleg aan Keesje over Tjalling Tresling, met dia’s, boeit van begin tot eind. Keesjes uitspraak: dus als het op schrift staat is het waar? blijft toch even hangen, en de voorstelling is doorspekt met dit soort subtiele uitspraakje. Nel: eerst was ik een ei; nu ben ik een kip, etc. is pure filosofie. Ook later doet Nel diepe uitspraken en speelt fraai viool.
Waar heel veel werk van is gemaakt zijn de onderlinge relaties van de bewoners en verplegers. Deze relaties worden heel fraai ingepast in op zich simpele scenes. Zoals wijkagent Sjoerds die zuster Strating ondervraagt over medicijnen en de medicijnkast. De scene zou haast kunnen saai zijn, maar wordt spannend door de avances van zuster Strating en de reactie van Sjoerds.

Ik ben erg onder de indruk van de regie van Astrid Warntjes. Het is allemaal uiterst zorgvuldig en tot in de allerkleinste details uitgewerkt. Er wordt over de hele linie goed geacteerd, en dat vind ik een knappe prestatie. Van de meeste spelers heb ik nog nooit gehoord en het zou me niet verbazen als er enkele debutanten bij zitten.

Het decor en de kostumering zijn ook tot in detail perfect uitgewerkt. De vijftiger jaren komen tot leven!

De voorstelling is een beleving en begint (voor mij) al buiten het Treslinghuis, terwijl ik de trap bestijg. Twee mannen in witte jassen begroeten mij. Zijn het verplegers? Eentje hoest vervaarlijk, is het een TBC-lijder? Voor aanvang, in wat ik even de foyer noem, schetst een vrouw een levendig beeld van de vijftiger jaren, die we even later zullen gaan betreden.
In de grote zaal is een tribune geplaatst. We zijn in het Treslinghuis in de jaren vijftig en maken kennis met alle bewoners en dokter Jeltema. Jan de Roos heb ik vroeger als kind vaak zien en horen zingen in de Herestraat. Plotseling valt Tjalling Tresling dood neer. Inspecteur De Groot en wijkagent Sjoerds verschijnen ten tonele.
Daarna wordt het publiek in vier groepen verdeeld, die elk met een begeleider op stap gaan in het Treslinghuis.
Dit blijkt een logistiek hoogstandje! 
De scenes op de verschillende locaties hebben geen chronologische volgorde (een vondst!), waardoor de vier groepen verschillende routes kunnen volgen. Slechts één keer moet ons groepje even wachten en stil een gang oversteken om de spelende scene niet te verstoren. Zo’n groepje creëert saamhorigheid, zeker als we bij de TBC-zaal onze mondkapjes om hebben.Uiteindelijk verzamelen alle groepjes weer in de foyer, wat tevens een pauze betekent, eventjes een bekertje koffie met een stuk poffert (hopelijk geen vergiftigde …), terwijl een dansgroepje ons vermaakt. 
Weer terug in de grote zaal volgt dan de ontknoping: de moordenaar wordt ontmaskerd.
Tot slot een speciaal geschreven lied over het Treslinghuis, met daarin een kritische noot over het waarom van de sloop.
Slotapplaus!!
Het bleek later afgelopen dan verwacht; ik had nog een afspraak, dus kon ik niet wachten op spelers Willy, Nel en Theo en natuurlijk Jacqueline, die ik ken, om hen te complimenteren.
Vandaar dit verslagje. Hulde aan iedereen die aan deze productie heeft meegewerkt!!!


Welkom_files/fotokrant.

Foto: Bob de Vries

Voor meer informatie over Stichting Metafora klik hier.